|
Individuella skillnader mellan pilarna 6 månader, 2 veckor sedan
|
|
Tänkte dra igång lite trådar över sånt som jag funderar lite på. Jag lägger dem under fristilskategorin för det är där jag hör hemma
Till saken:
Har ni någon erfarenhet av individuella skillnader mellan pilar? Testar ni det här ordentligt, och isåfall är det NÅGON som redan har ett bra excel-dokument för att jobba med statistiken över pilarna?
Jag har både med inomhuspilarna och utomhuspilarna skjutit och skrivit ned träffarna på varje skott under träningarna. Efter ett tag får jag ett mönster och jag har faktiskt märkt att vissa pilar generellt träffar bättre än andra. Efter 40 skott med varje pil på 18m (totalt 240 skott) så har jag fått följande snittresultat (inomhuspilarna):
1. 9,83
2. 9,65
3. 9,68
4. 9,6
5. 9,4
6. 9,63
7. 9,77
8. 9,83
Det jag tycker är intressant här är att det redan efter 40 skott, visar sig att pil 5 inte riktigt är den pil jag ska ta fram i pressade situationer och att pil 4 behöver utvärderas ytterliggare. Intressant att se att pil 1 och 8 sticker ut åt andra hållet, jag skjuter dem inte i någon speciell ordning utan ser till att blanda om i kogret ordentligt för att minimera risken att skjuta pilarna i samma ordning och då få in en trötthetsfaktor.
Felkällorna är givetvis stora. Nockar, fjädrar, olika vikt på pilarna, ojämn spine på pilarna och sen min egen kvalitet som skytt - men jag tycker ändå att det är väldigt intressant att jobba på det här sättet.
Vad får ni för tankar och funderingar kring detta? Någon mer som gör något liknande? Någon som redan har skapat hjälpmedel för sådana här tester?
// PB
|
|
|
|
|
|
|
Sv: Individuella skillnader mellan pilarna 6 månader, 2 veckor sedan
|
|
Jag har svårt att tro att du tjänar på att vara paranoid över ditt material i en längre utsträckning. Om vi nu säger att ditt toppresultat är 585 (eller var det 588?  ), tror du då att du skulle skjutit 586/589 om dina pilar varit exakt likadana? Njae.. tror mer på felmarginalerna i skjuttekniken.
|
|
|
|
Det är sällan materialet som avgör vart pilen hamnar. Det är den som håller i materialet som har störst påverkan.
|
|
|
|
|
|
40 pilar är alldeles för lite för att dra några slutsatser. Kom igen när du skjutit absolut minst 1000 stycken.
|
|
Falken
Senior Boarder
|
|
|
|
|
|
|
|
Jag fäster ingen betydelse vid om alla mina skaft är exakt likadana! Dock är jag nogran med att fjädrar upp de lika. Försöker däremot att använda alla pilar lika mycket då jag upplever att pilar som skjuts ändrar sin spine vartefter. Utmattning av materialet!?
Upplever att ev. skillnader i pilarna tyvärr inte matchas av min skjutteknik;)
|
|
Hein
Platinum Boarder
|
|
Det är bättre att vara en liten skit än en stor!
|
|
|
|
|
Jag gillar såklart att få diskutera
Såklart att 40 pilar är lite för lite, men det är fortfarande intressant att en pil kan diffa 0,4 från de bästa pilarna. Rent matematiskt blir det ungefär så här:
1/40=0,025
0,4/0,025=16
Vilket ger att pil nummer 5 satt i nian 16ggr av 40 - medan en annan pil bara satt i nian 8ggr av 40.
Vad det säger är som sagt lite svårt att exakt veta, men det ger en liten fingervisning. Jag är övertygad om att ni andra också har haft pilar som ni har varit lite tveksamma till  Intressant att höra om ni har testat det på något liknande sätt 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hur gjorde du när du sköt.Sköt du pilarna alltid i ordningsföjld eller hade du ett system?
|
|
Hein
Platinum Boarder
|
|
Det är bättre att vara en liten skit än en stor!
|
|
|
|
|
|
AAAAAAAARGH!! JAG HATAR DIG PER!!!
Nu fick jag ju en idé att jobba med som kommer ta skitmycket tid!!
Nu skall här märkas upp pilar nästa träning.
Återkommer med resultatet.
|
|
Claes
Platinum Boarder
|
|
Ha sköj med bågskyttet och reta skiten ur så många som möjligt.
|
|
|
|
|
 det var så lite så Claes!
Jag skjuter alla pilar utan att bry mig om vilket nummer det är på det, när jag kommer fram så tittade jag vilka pilar som satt i nian, skrev ned det och drog dem därefter. Innan jag skjuter nästa omgång ser jag till att blanda om i kogret och sen på´t igen. Jag tror att på det här sättet så blir pilarnas skjutordning någorlunda slumpmässig.
Det gäller ju att få balans mellan smidigheten i genomförandeprocessen och noggrannheten i systemet
// Per
|
|
|
|
|
|
|
Sv:Individuella skillnader mellan pilarna 6 månader, 2 veckor sedan
|
|
per säger samma som förregående talare fan nu kommer man stå att tänka på detta här...
men är dock mer inne på Heins teori ..skjuta alla skaften lika mycket tror inte att inomhus spelar det någon större roll om ett skaft väger nån milligram mer än ett annat.. kan man skjuta bra så kan man pricka med nästan vilka skaft som helst...
testade klubbpilar och en klubb båge igår.. prickade fint med denne oxå en 20 poundare och 1516 spine xx75 skaft.. märkvälk då något av dessa skaft ej var riktigt rak..
tror mer tekniken och utförandet av tekniken spelar större roll!
men att fena skaften lika är dock viktigt...
ett ex : minns ej namnet på denne men han vann vm ute nån gång på 80 talet tror jag det var... han sköt med en sträng som mer kan likas vid ett upptvinnat båtrep , sneda lemmar , en riktigt grotesk stock och "slitna" skaft MEN HANS TEKNIK gjorde honom till en vinnare...
Tror ändå mest man ska inte tänka så mycket man ska bara skjuta och ej stå i huvet och tänka siffror och dylikt.. mentala biten och tekniken tror jag väger tyngst... lugnet i det mentala och harmoni och en stabil teknik skapar ett bra res och en bra skytt...
men det är vad jag anser.. 
|
|
Conny C
Platinum Boarder
|
|
|
|
|
|
|
Intressant
Jag skulle bedöma att om jag sänkte nockläget 2mm och styvade plungern 1 varv så skulle jag få bekymmer att komma över 570 nästa tävling. Eftersom jag anser mig vara en skytt som ska skjuta över 575p utan bekymmer, så skulle jag då uppleva att min skjutning blir stressig för att det krävs ett absolut perfekt skott för att pilen ska sitta i 10:an.
Jag skjuter, bedömt, kanske 20 för mig optimala skott på en tävling. De andra 40 ska in ändå, givetvis så har jag en högre procent optimala skott på träning och det är därför det bara är på tävling som jag får reda på om trimningen är bra eller behöver förbättras.
Min grundtanke är att om jag får hjälp av materialet att ta hand om mina variationer i tekniken så får jag det lugnare mentalt också - och kan på så sätt lägga fokus på genomförandet och därigenom kommer ytterliggare poäng. Jag tror att vi är många som vet hur svårt det kan vara att fokusera på genomförandet när träffarna inte stämmer överens med ens självbild. Här kan man jobba med självbilden (ärlighet, är jag så bra som jag tror mig vara?), förmågan att bortse från träffarna (lättare att göra om man har dåliga poäng på gång, dvs när man inte bryr sig om var det träffar) eller optimera materialet så att det kompenserar för variationerna i tekniken.
Det kräver en hel del av mig som skytt att jobba på det här sättet, och givetvis är tekniken viktigare än materialet - min tes är dock att de är 2 sidor av samma mynt, det går inte att optimera det ena utan att ha det andra med sig. Det skulle vara grymt häftigt att samlas någonstans och jobba några stycken med detta så kanske vi kan komma fram till en gyllene medelväg, en balansgång mellan vad som är teknik och vad som är material!
// Per
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coach PB skrev:
Intressant 
Min grundtanke är att om jag får hjälp av materialet att ta hand om mina variationer i tekniken så får jag det lugnare mentalt också - och kan på så sätt lägga fokus på genomförandet och därigenom kommer ytterliggare poäng.
Givetvis. Litar du inte på ditt material så är loppet redan kört. Men det positiva i det du skriver kan också gå åt motsatt håll. Vad händer om du under förmodan inte ens skulle vara i närheten av 287 per 30-pilsserie? Kollar du rakheten på pilen, om alla kardelar finns kvar i strängen, om något är löst etc etc etc, eller blir du självkritisk till din skjutteknik?
Alternativt, om du nu litar till 100% på ditt material, börjar du då tänka på din skjutteknik som kanske vid tillfället är precis korrekt om du skjuter dåligt?
Variationerna är stora i bågskyttet. Tror det finns en plansh i Borås som säger att ifall man rör bågarmen några mm under skottet så kan pilen aldrig träffa i mitten. Den teorin har jag spräckt för många år sedan, det kan man fråga de flesta som sett mig skjuta
Det jag ville få fram är att det enda jag tror du gör är att skapa dig en stor otjänst genom att börja tänka på saker som har ganska liten, om inte minimal påverkan på vart pilen träffar. Jag har 2½ fjädrar på en av min pilar, och den går på precis samma ställe som de andra.
Tillägg: Om vi nu utgår från att det har en påverkan. Hur ska du då faställa vilken variation som är accepterad bland pilarna. Är det vid 9,68 som gränsen går för en "okej" pil??
|
|
|
|
Senast ändrat: 2010-02-24 13:28 av Cherokee.
Det är sällan materialet som avgör vart pilen hamnar. Det är den som håller i materialet som har störst påverkan.
|
|
|
|
|
Där hÅller jag dock med dej..
matrialet har en stor vikt oxå.. men om det ej stämmer så stämmer inte skyttet i helelr då sätter det sig på det mentala..
om man ej är bekväm med sitt matrial så fungrar det inte riktigt... detta är något jag tjatat om för en del andra under en längre tid men ingen verkar tro mej men du bevisar oxå det faktiskt är så.. samma när man trimmar bågen inte fel att kanske efter ett tag kolla sin intrimning igen , inte nån vecka efter då alltså tror du förstår tex ändrarm na i teknik och sådant så blir det lite annorlunda senare..
men A&O är ändå teknik , utförande , och mental styrka.. dom 3 punkterna måste helst falla samman som en ju  men absolut matrial har en stor betydelse oxå , det kan man inte lägga åt sidan.. en plunger skal stå rätt nockläge ska ha rätt höjd osv.. och kan man fixa på plunger tex eller nockläge , eller kanske en bredare spine på ett skaft för att öka i poäng är det inte fel ju...MEN är tekniken helt galen och "ovårdad" blir det ingen förbättring alls.. tror vi e inne på samma spår.. bara d får ej ut det i lika sofistikerade ord som du per
ett ex på att trivas med matrial.. kan jag vara bevis på först nu känns min trimning rätt nu skjuter jag oxå bättre tekniksmässigt och mentalt..vet om en dålig pil beror på mej själv och ej fel inställningar... dock är jag inte 100% tillfreds med mina lemmar .. dom är jävligt bra så men där e en liten liten bit jag fattas på dom för att trivas med dom ( G3) anser dom vara lite för styva i sista momentet.-.. 
|
|
Conny C
Platinum Boarder
|
|
|
|
|
|
|
Allting finns det såklart nyanser av, ibland kan det vara skönt att som skytt bli tillsagd att ge f*n i materialet och fixa till skjutningen av någon som står vid sidan om
Genom min högst ovetenskapliga och tveksamt statiskt säkerställda genomgång av pilarna så försöker jag komma bort från det subjektiva "materialet känns si eller så". Jag jobbar mycket med logik, för att objektivt kunna kontrollera om min känsla stämmer överens med verkligheten.
Skjuter jag 5p högre genom att höja nockläget 2mm på träning, så testar jag givetvis det även på tävling. Det som är det svåra här upplever jag är att på träning fokusera 100% på genomförandet och låta poängen bli det de blir - dvs att oavsett var pilen träffar så genomför jag skotten på det sätt jag har bestämt mig. Mest intressant rent mentalt blir det när jag lyckas med att fokusera på genomförandet och poängen trillar in, att fortsätta fokusera på genomförandet efter att ha satt 5 bingo på raken är en tuff uppgift - men jag ser det som ett lyxproblem
// PB
|
|
|
|
|
|
|
|
|
som jag sa tidigare vi e inne på samma spår men utrycker oss olika
på träning är det samma för mej som nu testar jag en annan sträng som jag tycker verkar fungera utmärkt som jag tänkte testa i helgen på vårpilen i trelleborg.. så den tävlingen är av noll betydelse bara kul att se på tävling om det fungerar lika bra ( då nerver och annat spelar in) sj mixtrat en del med nockläge.. och det har hjälpt..
men som sagt vi e inne på samma spår  sj känns teknik och allt väldigt stabilt och tryggt det är bara poängen som ej vill sig riktigt i mellan åt.. som tex i borås förra året.. hade allt i det gula men mesta var 9or.. haha lite tur måste man ha oxå..
förr eller senare lossnar det , det måste man tro annars blir man nedstämd.. jag ger inte upp inte alls mitt mål e landslag och oavsätt vad folk säger eller tycker så gör det mej bara mer villig att motbevisa.. inom 4 år ska det ha skett , lägg mest fokus nu på träning och stabilitet , innan var man så resultats inriktitad på träning ..ajja allt är en tidsfråga... min dröm ska ingen få ta ifrån mej1 
|
|
Conny C
Platinum Boarder
|
|
|
|
|
|
|
WORD!!!
Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coach PB skrev:
WORD!!!
Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge.
Så sant ...
MVh Conny
Skurups BK
|
|
Conny C
Platinum Boarder
|
|
|
|
|
|
|
|
Jag skulle nog göra samma test som dig PB. Men jag känner inte att jag är på den "skjuttekniska nivån" att jag kan eller behöver grunna på materialet så mycket än.
Jag skjuter relativt otrimmat och med utomhuspilar inne. När tekniken successivt blir bättre (och det blir den tammetusan!) så kommer jag att lägga mer fokus även på materialet.
Jag skulle på sätt och viss vilja vara bättre på att trimma, och trimma oftare, men samtidigt har jag sett hos andra vad som då kan ske om man inte är vaksam (fippel och mickel varje träning tills man tillslut inte riktigt hittar tillbaka, och då är det imho svårt att även känna sig trygg i sin skjutteknik).
|
|
Per
Gold Boarder
|
|
Senast ändrat: 2010-02-24 16:32 av Per.
Du kan alltid bli nummer ett, bara börja, sätt i gång
Är början svår, blir resten lätt och du blir nummer ett.
|
|
|
Sv:Individuella skillnader mellan pilarna 6 månader sedan
|
|
|
Det skulle vara intressant att veta om du får samma resultat med pilarna om du ändrar någon parameter i din utrustning. Ställ plungern något annorlunda, men inom godkända gränser s.a.s, och se om det blir samma pilar som avviker.
Jag förmodar att du kommer att få ett helt annat utfall, men är verkligen idel öra. Du skjuter så pass bra att trimningen börjar betyda en del, tycker i alla fall jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Intressant, jag ska först klura lite på din hypotes - sen ska det testas, men nu blir det ju utomhuspilarna som får sig en genomkörare
Det blir några timmar man investerar i pilarna, så det kommer att bli svårt beslut om jag ska byta pilsort (skjuter A/C/E idag) 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coach PB skrev:
Intressant, jag ska först klura lite på din hypotes - sen ska det testas, men nu blir det ju utomhuspilarna som får sig en genomkörare
Det blir några timmar man investerar i pilarna, så det kommer att bli svårt beslut om jag ska byta pilsort (skjuter A/C/E idag)
vad skjuter du inomhus ace oxå eller?
|
|
Conny C
Platinum Boarder
|
|
|
|
|