Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Skjut-teknik. Hållning.
Till sistaSida: 123
Rubrik: Skjut-teknik. Hållning.
Sv:Skjut-teknik. Hållning. 6 månader sedan  
Lennart skrev:
Inte pinsamt Jonas!
Din "stil" är inte helt ovanlig, och kollar du runt på tävlingar i Sverige så ser du rätt många skyttar med liknande uppdrag.
Därmed inte sagt att det är en optimal stil...
Som Tom var inne på lär du få domarna på dig utomhus eftersom uppdraget blir med pilen riktad kraftigt uppåt. På en taskigt placerad bana kan du skicka pilen flera kvarter in i ett villaområde=kanske inte så bra...
Du kommer utan tvekan att kunna träna bort de där fasonerna
Core Archery är inget dumt uppslagsverk, men det räcker nog att kolla på andra skyttar som skjuter skapligt och apa efter.

Tycker ändå det är lite pinsamt i den bemärkelsen att jag redan satt ett gäng pilar(en annan historia vi kan ta på en tävling någon annan tidpunkt;)) i väggar och tak p.g.a. detta och fortfarande inte gjort nåt åt.

Största bekymmret just är väl att få en bättre hållning på bågarmen och få bort ev. dåliga belastningar på denne utan att tappa för mycket träffsäkerthet. Kan nog kanske ha betydande effekt att göra som hein o falken säger.
Gundolf
Gundolf
Platinum Boarder
graph
Medlem online Klicka här för att se användarens profil
Vad ända in i Babylons hängpatteförening??

En av få bågskyttar som jag själv har försökt "kopiera" i både mentalt och sjuttekniskt avseende är Alister Whittingham. Länk: www.performance-archery.com/about.php
Enkelt och logiskt tänk som funkar för mej.Kollar gärna in hans video på youtube.
/@
Hein
Hein
Platinum Boarder
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Det är bättre att vara en liten skit än en stor!

Martin Danerud skrev:

Jag är självfallet ingen som du skall lyssna på pga mina bågskyttemeriter, men med erfarenhet även från andra sporter, så menar jag trots allt att man måste söka sin egen stil och tålmodigt justera enskilda delar av skjutstilen, en och en i sänder, ungefär som när man trimmar utrustningen. Om man bara försöker kopiera en komplett skjutstil som andra beskriver, så är man dömd till misslyckande.

Självklart är det som du beskriver. Men som det ser ut idag så kan det i längden bli direkt skadligt för honom att skjuta som han gör. Och när det gäller uppdraget så kan det som redan beskrivet innebära en rejäl säkerhetsmiss.

Samtidigt så är jag med dig att man inte ska gå och kopiera en annan skytts skjutstil rakt av utan hitta sina små detaljer som gör att du skjuter bra. Men att titta på andra skyttar kan vara en bra idé för att kunna utveckla sin egna skjutstil. Om du enbart kollar på dem som finns inom klubben och hälften gör på ett enligt teorin galet sätt så ökar ju inte direkt chanserna för att du ska skjuta bra.

Att de som ger råd oftast har misslyckats själva vet jag dock inte om jag skulle vilja påstå. Om du kollar runt lite på forumet så har bl a. duktiga skyttar som Jonas Andersson, Andreas Hein och Magnus Carlsson gett råd till skyttar och dem är väl allt annat än "misslyckade" ???
Cherokee
Cherokee
Platinum Boarder
graphgraph
Det är sällan materialet som avgör vart pilen hamnar. Det är den som håller i materialet som har störst påverkan.

Tack Tom,
det värmde
Hein
Hein
Platinum Boarder
graphgraph
Det är bättre att vara en liten skit än en stor!

Satt och kollade lite på filmer på youtube från world cup 2009. Och försökte med en förkylning i kroppen idag efterapa det lite med att dra rakt bakåt istället för snett nedåt.

Är för fasen helt slut
Det är ju jobbigt att göra rätt!!...... eller mindre fel.

Men som hein skrev, kändes som ja fick ett helt annat ryggdrag.
Hade mycket lättare för att vandra upp i det gula om ja halkade ner. Och var nästan farligt att ligga på pekfingret på avtryckaren då det kunde smälla av väldigt lätt.
Gundolf
Gundolf
Platinum Boarder
graph
Medlem online Klicka här för att se användarens profil
Senast ändrat: 2010-03-13 15:56 av Gundolf.
Vad ända in i Babylons hängpatteförening??

Vi måste kunna citera varandra korrekt på forumet.

Jag skrev: "Jag känner igen de många välmenande råden som kommer."

Greger H skrev: "Tror inte nån här ger råd för att skälpa eller hämma någon." (jag tolkar det som "stjälpa")

Jag skrev: "De flesta som ger råd är sådana som själva inte är särskilt framgångsrika." (tex sådana som jag...)

Cherokee skrev: "Att de som ger råd oftast har misslyckats själva vet jag dock inte om jag skulle vilja påstå."

Kontentan av mitt inlägg var att man inte kan kopiera någon annans skjutstil rakt av och att det är viktigt att variera en sak i sänder. Givetvis är säkerheten viktigast av allt. Lycka till med utvecklingen av din skjutstil, Gundolf!
Martin Danerud
Martin Danerud
Senior Boarder
graphgraph

Till börjanSida: 123
Moderatorer: Silver, Gurgulon