Target Master2 skrev:
Då jag har inhandlat en ny båge
med annan färg än den gamla så måste jag byta färg på mina fenor. Färgen på den nya bågen är redfusion, och jag hittade barrerade kalkon fjädrar på B&P som var röda och svarta.
Nu till min fråga: kan man ha kalkon fjädrar när man skjuter compound?
Jag skjuter med aluminium pilar innomhus och kolfober pilar utomhus. Skjuter helst tavelskytte men även lite 3D.
Är det någon som har lite erfarenhet att dela med sig av? Fördelar/nackdelar med dom olika materialen?
Hälsningar Allan Frederiksen.
Jag har skjutit med kalkonfenor de senaste 7 åren inomhus och jag skulle inte kunna tänka mig att jag varken skjuter bättre eller sämre med plastfenor. Det handlar nog mer om ifall man tycker att det är värt att lägga de extra kronorna på snygga fjädrar.
Oavsett om du har ren pilflykt (vilket är en förutsättning

) så kommer kalkonerna att ta mer stryk när de slår i väggen. Jag brukar kunna skjuta med kalkonfenorna ca en och en halv säsong innan en eller några börjar se fula ut. Fullt dugliga att skjuta med dock.
För övrigt så är det ett ypperligt tillfälle att byta färg, så att man varierar sig lite

Förr hade jag grå/svart till mina blå/svarta bågar, men nu för några veckor sedan bytte jag till blå/svarta fjädrar också.. Skitsnyggt!
Kort och gott. Tycker du det är snyggare med kalkon och inte bryr dig om att de kostar med än plast så kan du köpa kalkoner